پچپچهای حوالی باغ عفیفآباد؛ دغدغه حمایت از میراث فرهنگی است یا مخالفت با اثری ضداستعماری؟
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۷۷۲۸
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، نرگس آبیار بانو فیلمساز کشورمان که با دومین اثر خود شیار ۱۴۳، به شهرت رسید و پس از آن آثاری نظیر شبی که ماه کامل شد، نفس و ابلق را به مخاطبان سینما عرضه کرد، در تازهترین اثر خود، رمان معروف سووشون اثر مرحوم سیمین دانشور را دستمایه کار خود قرار داده است.
تحلیل اینکه، آبیار در اقتباس از یک اثر شاخص ادبی، تا چه میزان موفق عمل کرده است را به بعد از تماشای سریال موکول میکنیم اما در مراحل پیش تولید که این تیم هنری، باغ عفیف آباد شیراز را برای لوکیشن اصلی خود انتخاب نمودند، حرف و حدیثهایی ایجاد شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نرگس آبیار که فیلمساز شناخته شده و توانمندی است، رمان سووشون هم که اثر فاخری به شمار میرود، پس جریان حواشی پیش تولید این سریال که برای شبکه خانگی تولید میشود، چیست؟ حواشی که حتی از سوی چند تن از فعالان هنری نیز در شیراز به آن دامن زده شد.
ماجرا از این قرار است که ساخت یک بنای موقت و الحاق آن به عمارت عفیف آباد جهت لوکیشن سریال سووشون، در فضای مجازی نگرانیهایی را ایجاد کرد.
نگرانیهایی که با عنوان حمایت از میراث فرهنگی مطرح میشد، عدهای عنوان کردند که این ساخت و ساز به ساختمان و معماری عمارت عفیفآباد آسیب میزند و ادارهکل میراث فرهنگی فارس به عنوان متولی، باید به این موضوع ورود کند.
از همان ابتدا، سرپرست میراث فرهنگی فارس در گفتگو با یکی از رسانهها اعلام کرد که این سازه موقت است و آسیبی به بنا نمی رساند.
اما برخی کاربران، با استناد به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی سعی داشتند، راجع به لوکیشن سووشون، بیش از حد اغراق نمایند و آن را اخلال بزرگی در جهت تخریب میراث فرهنگی عنوان کنند!
اعتراض ها همچنان ادامه داشت و این مسئله در سایت کارزار با تعداد زیادی امضاء به ثبت رسید.
پیگیریهای خبرنگار فارس از میراث فرهنگی و شهرداری نتیجه مشخصی به دنبال نداشت.
شهرداری شیراز اعلام کرد ساخت و ساز این بنا چون در سطح شهر نبوده، نیاز به مجوز شهرداری نداشته و در محدوده میراث فرهنگی تعریف میشود، سرپرست میراث فرهنگی نیز از پاسخگویی امتناع کرد.
عدهای در صدد حاشیهسازی برای کارگردان ارزشی سریال سووشون هستند
فرمانده ارشد ارتش در استانهای فارس و کهکیلویه شیراز، پیرامون حواشی ایجاد شده درباره آسیب به بافت تاریخی عمارت باغ عفیفآباد به خبرنگار فارس در شیراز گفت: تک تک درختان و بناهای در اختیار ارتش برای ما مهم است و مثل جانمان از انها محافظت میکنیم; ارتش همواره در خدمت مردم بوده و هیچگاه اجازه آسیب رساندن به عمارت و درختان تحت مدیریتش را نمیدهد.
امیر رضایی با تاکید بر اینکه ارتش تا کنون دستش را مقابل هیچ سازمانی دراز نکرده و همیشه برای انجام امور پای کار مردم بوده است، گفت: نمونه بارز این ادعا در زمینه شیوع کرونا و ایجاد نقاهتگاههایی است که برای راهاندازی آنان ریالی دریافت نکرده و همواره پای کار بودهایم.
فرمانده ارشد ارتش در استان فارس با اشاره به لزوم حفظ فضای سبز تاکید کرد: با نگاهی به فضای سبز شهری شیراز، مشاهده میکنیم که پادگانهای ارتش سرسبزترین مکانها را دارند و این به معنای آن است که ارتش به فضای سبز و همچنین نهادهای در اختیار اهمیت بالایی میدهد.
وی با اشاره به حواشی ایجاد شده پیرامون ایجاد یک سازه در باغ عفیف آباد گفت: این اثر یک مجموعه تاریخی و بسیار مهم است که به کارگردانی نرگس آبیار از کارگردان های خوب کشورمان در رابطه با فرهنگ شیراز در حال تولید می باشد.
امیر رضایی با تاکید بر اینکه این سازه هیچ آسیبی را برای باغ عفیف آباد به دنبال ندارد و تمام مجوزهای لازم را از تهران دریافت کرده است، افزود: ما به نصب یک میخ به دیوارها و ساختمان این عمارت قدیمی حساس هستیم، مگر میشود ساخت این سازه آسیبی به بنای اصلی برساند و ما اجازه این کار را بدهیم؟
وی اظهار داشت: عوامل این فیلم با ارائه سناریو و فیلمنامه طبق مکاتبه رسمی با ارتش تهران، مجوز لازم را دریافت کردهاند و این کار با هماهنگی میراث در شیراز کلید خورده است و جای هیچگونه نگرانی از بابت آسیب به این بنا و درختان اطراف آن وجود ندارد.
او با اشاره به اینکه این کارگردان فیلمهای ارزشی و انقلابی را در کارنامه خود دارد، گفت: متاسفانه برخی در تلاش هستند تا این کارگردان ارزشی را دچار حاشیه کرده و کارهای او را زیر سوال ببرند بنابراین با توجه به حساسیت ما و کارنامه درخشان این کارگردان جای هیچ نگرانی نیست و ما ضمن شفافسازی، به مردم آرامش خاطر میدهیم که ساخت این سریال ضمن اینکه اثر با ارزشی از فرهنگ فارس و شیراز خواهد بود، آسیبی را در پی نخواهد داشت.
تا اینکه شامگاه پنجشنبه، کلیپی از کارگردان مجموعه در فضای مجازی منتشر شد که در این کلیپ نرگس آبیار ضمن اعلام اینکه سازه موقت، با مراقبتهای خاص احداث شده و پس از پایان کار جمعآوری میشود اما به دلیل اینکه دغدغه مردم پایان یابد، سازهها هماکنون جمعآوری شده و در دکورهای دیگری از آن استفاده خواهد شد.
داریوش پیرو، طراح صحنه سریال نیز طی کلیپ دیگری، نماهایی از این سازه را نشان داد و طی توضیحاتی گفت که پیریزی در کار نبوده، بنا روی سطح ایجاد شده و با فاصله از عمارت عفیفآباد ساخته شده، همچنین ملزومات لازم جهت حفاظت از عمارت در نظر گرفته شده است.
احترام به بناهای میراثی و عناصر مرتبط با میراث فرهنگی و بومی، قابل احترام است و هر گونه آسیب احتمالی به آنان، میتواند موجب نگرانی دوستداران میراث شود اما آیا انتقادهای اخیر در رابطه با لوکیشن سریال سووشون، واقعا با رویکرد حمایت از میراث فرهنگی شکل گرفته است؟
یا اینکه چون نرگس آبیار به سراغ سوژهای ضداستعماری رفته است، عدهای سعی در خدشهدار کردن این پروژه دارند؟
این بانوی فیلمساز که پیش از این با فیلم شیار 143، در سینمای دفاع مقدس جایگاه شایستهای یافت و فیلم نفس نیز در فضایی نوستالژیک، روایت انقلاب و دفاع مقدس را در پسزمینه داشت، در شبی که ماه کامل شد، یکی از جسورترین آثار ضدتروریستی را به سینما عرضه کرد و موضوعی واقعی در ارتباط با گروهک تروریستی جندالله و عبدالمالک ریگی را به تصویر کشید.
با این رزومه ضداستکباری، بعید نیست، هیاهوی لوکیشن سووشون با هدفی دیگر شکل گرفته باشد و حفاظت از میراث فرهنگی تنها پوششی بر هدف اصلی باشد.
وگرنه برپایی کنسرت در باغ عفیفآباد نیز با نصب سازه -هرچند موقت- همراه است و تاکنون جیغ بنفشی از دوستداران میراث شنیده نشده است!
چه بسا در برپایی مراسم دیگر همچون کنسرتها یا نمایشگاهها، نیز زمینه آسیب به عمارت یا بخشهای دیگر باغ عفیفآباد ایجاد شود و در ازدحام جمعیت یا با وجود سازههای فلزی، این موضوع بعید نیست.
بنابراین اینکه لوکیشن یک سریال تا این حد در فضای مجازی همهمه ایجاد کند را نمیتوان فقط به دغدغه حمایت از میراث فرهنگی ارتباط داد و حواشی آن را نادیده گرفت.
انتهای پیام/س
منبع: فارس
کلیدواژه: نرگس آبیار سریال سووشون میراث فرهنگی لوکیشن سریال سازه موقت حاشیه سازی حمایت از میراث فرهنگی باغ عفیف آباد فضای مجازی نرگس آبیار ایجاد شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۷۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گامهای لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
ایسنا/کرمانشاه چند سالی میشود موضوع ثبت جهانی محور ساسانی در دستورکار مسئولین میراث فرهنگی کرمانشاه قرار گرفته و چند باری هم وعدههایی برای تدوین پرونده آن با اعلام یک بازه زمانی مشخص داده شده، اما آنگونه که پیداست هنوز قدمی جدی برای آن برداشته نشده است.
به گزاش ایسنا، چندسال پیش زمانی که منظر فرهنگی تاریخی اورامانات به ثبت جهانی رسید و کرمانشاه برای اولین بار توانست دو اثر ثبت جهانی شده داشته باشد، مسئولان میراث فرهنگی استان در بوق و کرنا کردند که می خواهند دو پرونده دیگر را از استان برای ثبت جهانی شدن آماده کنند.
اسب کرد و محورساسانی دو ظرفیتی بودند که مسئولین میراث فرهنگی اعلام کردند با توجه به خاستگاه و پیشینه ای که کرمانشاه در این دو موضوع دارد، بنا دارند پرونده ثبت جهانی آنها را تدوین کنند.
هر چند اولین بار در زمان محمدرضا سهیلی مدیرکل پیشین میراث فرهنگی استان روی تدوین پرونده ثبت جهانی این دو میراث تاکید شد، اما زمانی که او به هوای یک منصب دیگر همه وعده های زیبایش را برای گردشگری کرمانشاه رها کرد و به تهران رفت و داریوش فرمانی به عنوان مدیرکل جدید روی کار آمد، او نیز همین برنامه ها را به عنوان یکی از رویکردهای خود اعلام کرد.
با وجود اینکه طی یکی دو سال گذشته مدیرکل میراث فرهنگی استان با حمایت مسئولین استانی سفرهایی به عراق برای رایزنی در خصوص ثبت جهانی اسب کرد داشته و حتی تاکنون دو جشنواره بین المللی اسب کرد در راستای تدوین پرونده ثبت جهانی آن برگزار شده، اما در مقابل برای تدوین پرونده ثبت جهانی محور ساسانی تاکنون اقدام جدی و عملی خاصی صورت نگرفته است.
این پرونده در ابتدا قرار بود با عنوان «ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه»از قلعه فیروزآباد در اسلام آبادغرب تا عمارت خسرو در قصرشیرین تدوین شود، اما در ادامه مسئولین میراث فرهنگی اعلام کردند که برای اینکه بتوانند معبد آناهیتا و تاق بستان را نیز که از سالها قبل در فهرست موقت ثبت جهانی شدن قرار گرفته بودند را به ثبت جهانی برسانند، این دو اثر تاریخی را هم به این پرونده اضافه می کنند.
از آنجایی که ایران هر ساله تنها می تواند یک پرونده را برای ثبت جهانی شدن به یونسکو ارسال کنند و از آنسو مسئولین میراث فرهنگی استان بنا داشتند تا هرچه زودتر این پرونده به سرانجام برسد، تصمیم گرفتند تا پرونده محور ساسانی را به شکل بین المللی با همکاری کشور عراق تدوین کنند و اینگونه زمینه ای فراهم می شد تا پرونده در سازمان یونسکو خارج از نوبت رسیدگی و به ثبت جهانی برسد.
با توجه به اینکه در عصر امپراطوری ساسانیان بخشی از کشور عراق نیز جزو ایرانشهر بزرگ به شمار می رفته و آثاری تاریخی از دوره اشکانی و ساسانی در این کشور هنوز پا برجا است، قرار بر این شد که عنوان پرونده این بار به «ثبت جهانی منظر ساسانی - اشکانی از آناهیتا تا ایوان مدائن» تغییر یابد.
در این محور، از شهر کنگاور تا استان دیالی عراق حدود ۴۰ اثر تاریخی قرار گرفته که از شاخص ترین آنها می توان به معبد آناهیتا، تاق بستان، قلعه یزدگرد، عمارت خسرو، کانال ساسانی، چهارقاپی، چند آتشکده در ایران و بنای حوش کوری در شهر گرمیان و ایوان مدائن در استان دیالی عراق اشاره کرد.
هرچند که پرونده «ثبت جهانی محور ساسانی اشکانی از معبد آناهیتا تا ایوان مدائن» می تواند بسیاری از آثار تاریخی کرمانشاه از جمله تاق بستان را که همواره ثبت جهانی آن با حواشی زیادی همراه بوده را در فهرست آثار ثبت جهانی شدن قرار دهد، اما متاسفانه به مانند بسیاری دیگر از پروژه های گردشگری استان هنوز برای این مسئله قدمی جدی برداشته نشده است.
برای اینکه بفهمیم پرونده ثبت جهانی محور ساسانی - اشکانی هم اکنون در چه مرحله ای قرار دارد، به سراغ مدیرکل میراث فرهنگی استان رفتیم که او نیز اعلام کرد در حال رایزنی با وزارتخانه برای تعیین یک نفر به عنوان مسئول پرونده است و این در حالی است که طی حدود یک سال گذشته مرتضی گراوند مدیر پایگاه ملی آناهیتا به عنوان مسئول این پرونده در استان معرفی شده بود.
انتخاب یک مسئول برای تدوین پرونده ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه به معنای آن است که تدوین این پرونده هنوز در همان خانه اول است و عملا اقدامی برای آن صورت نگرفته است.
از طرفی داریوش فرمانی در پاسخ به این سوال که امسال برای مقدمه سازی به منظور ثبت جهانی محور ساسانی چه میزان اعتبار به این محور اختصاص یافته تا برای برخی اقدامات همچون مرمت ها، کاوش ها، تعیین عرصه و حریم ها، نقشه برداری، جمع آوری مستندات و... صرف شود، گفت: جمعا امسال حدود ۱۲ میلیارد تومان به این محور اختصاص یافته که با این میزان اعتبار می توانیم برخی اقدامات شاخص را در آن روی بناهای تاریخی انجام دهیم.
او همچنین در پاسخ به این پرسش که طبق هدفگذاری انجام شده پرونده ثبت محور ساسانی کی تدوین خواهد شد، اعلام کرد: در تلاشیم تا پایان امسال این پرونده تدوین شود.
وعده مدیرکل میراث فرهنگی استان در حالیست که طی دو سال گذشته از مسئولین سابق تا فعلی میراث فرهنگی چندین بار برای تدوین این پرونده برنامه زمانبندی اعلام کرده اند که هیچکدام عملی نشده است.
انتهای پیام