نرگس آبیار: دکور فیلم را از باغ عفیف آباد میبرم؛ استقبال فعالان میراثفرهنگی شیراز
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۰۵۹۲
نرگس آبیار کارگردان این فیلم در توضیحاتی در شبکههای اجتماعی گفت: در رابطه با پروژه سووشون که بر اساس رمان شاخص سیمین دانشور شکل گرفته، لازم است که توضیحاتی را عنوان کنم. حدود یک سال پیش تصمیم گرفتم که فیلمنامهای را بر اساس این رمان تهیه کنم و سریالی را بر اساس آن در شیراز بسازم.
این کارگردان ادامه داد: هرچند که ساخت این فیلم در شیراز هزینههای بسیاری را به گروه تولید تحمیل می کرد اما با اصرار من قرار شد که برای انجام این پروژه به شیراز سفر کنیم تا صحنه های این فیلم در شیراز فیلمبرداری شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در واقع هدف ما این بود که معماری بناها و اتمسفر زیبای شیراز بتواند در سریال نشان داده شود. چراکه از نظر من شهرکهای سینمایی در تهران برای نمایش تهران قدیم ساخته شده است.
آبیار گفت: شیراز معماری متفاوت و شگفتانگیزی دارد و به نظر من سریال سووشون که متعلق به مردم شیراز است باید در همین شهر و در بناهای متعلق به همان دوره فیلمبرداری شود. در نتیجه ما از بین باغهای شیراز، ضلع جنوبی باغ عفیف آباد را برای کار فیلمبرداری انتخاب کردیم تا بتوانیم به فیلمبرداری صحنه های مربوط به یک منزل مسکونی در این مکان بپردازیم.
وی بیان کرد: به دلیل بزرگ بودن فضا احتیاج به یک دیوار داشتیم که البته دیواری که درحال حاضر ساخته شده پِی ندارد و همچنین نیاز به وجود یک حوض داشتیم که با پلاستیک ضخیمی این حوض را ایجاد کرده و زیر آن را پوشاندهایم.
آبیار عنوان کرد: به پیشنهاد طراح صحنه و با کسب مجوزهای لازم و رعایت نکات ضروری به منظور حفظ بنا قرار شد روی بنا را با پلاستیک و پارچه بپوشانیم و دو گوشواره ایجاد کنیم.
وی گفت: این گوشواره بر روی اسکلت فلزی قرار دارد و با زمین یک متر و با دیوار بیست سانتیمتر فاصله دارد و حتی اطراف این اسکلت را بلوکهای سیمانی چسباندهاند. کارشناسان مختلفی از این طرح دیدن کردند و معتقد بودند که این طرح هیچ ضرر و آسیبی برای عمارت باغ عفیف آباد به دنبال ندارد.
آبیار بیان داشت:اما من خودم فعال میراث فرهنگی هستم و سالها برای سرزمین آبا و اجدادی خود تلاش کردهام لذا به احترام مردم که نگران آسیب به عمارت باغ عفیف آباد هستند الحاقات را به جای دیگری منتقل خواهیم کرد.
وی گفت: من فقط یک کارگردان هستم و این گروه مانند سازمانی است که هر کدام از این افراد وظایفی دارند. کسب مجوز و انجام نامه نگاری با ادارت مختلف و پیشبرد این مسایل برای ساخت بنا، الحاقات و دکور با گروه تولید است و کارگردان فقط میتواند نظر خود را در خصوص خواستههایی که دارد بیان کند.
آبیار ابراز کرد:من امیدوارم با ساخت این سریال گوشهای از تاریخ و فرهنگ غنی مردم شیراز و معماری شگفت انگیز بناها در این شهر را به مردم جهان بشناسیم. این کار نیاز به کمک و همدلی مردم شیراز دارد و امیدواریم این امر محقق شود.
مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس نیز در این باره گفت: طی روزهای اخیر تصاویر ساخت و سازهای باغ عفیف آباد جهت تهیه لوکیشن یک فیلم خاطر اهالی شیراز، دوستداران میراث فرهنگی و محافظان بناهای تاریخی این خاک را آزرد.
مسعود منیعاتی با اشاره به موج انتقادها به این اقدام افزود: با کمال احترام و ارزش بسیار نسبت به نگاه های نگران همه عزیزان در سراسر ایران و شیراز طی صحبتها و رایزنی هایی که از طرف انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس با عوامل تولید این فیلم و سرکار خانم آبیار صورت گرفت نتیجه بر آن شد که سازه های الحاقی آسیب رسان از این بنای تاریخی حذف شود و چنانچه قصدی بر دکور قابل حمل باشد با نظر متخصصان و دوستداران میراث فرهنگی شکل پذیرد.
منیعاتی خطاب به کارگردان این فیلم ادامه داد: خانم آبیار شما نیز فرزند برومند و بانوی توانای همین خاک هستید و مسلما نمیتوان بر تلاش شما جهت معرفی هنرمندان و میراث این شهر به ویژه سیمین دانشور عزیز و اثر گرانبهای ایشان یعنی سووشون چشم پوشید.
او بیان کرد: بسیار سپاسگزاریم که به دغدغه مردم این شهر و کشور اهمیت داده و بااعلام تصمیم بر حذف الحاقیات آسیب زا به دغدغه های علاقه مندان به آثار تاریخی و ملی پاسخ گفتید.
مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس تصریح کرد: قطعا این شهر، مردم و آثار تاریخی آن با قلب و رویی گشاده پذیرای شما، همراه و همدل عوامل در تهیه این اثر ارزشمند برای شیراز خواهند بود.
چندی پیش انتشار عکسهایی از ساخت و سازهای عجیب در باغ عفیف آباد واکنش های مختلفی به دنبال داشت که اداره کل میراث فرهنگی استان فارس در پاسخ به این واکنش ها اعلام کرد که ساخت یک سازه در باغ تاریخی عفیفآباد شیراز برای ساخت یک فیلم سینمایی تاریخی و به صورت موقت است.
باغ عفیف آباد یا باغ گلشن که اینک در اختیار ارتش است، بنای ساختش در اواخر قرن سیزدهم هجری قمری در زمان صفویه نهاده شد. این محل با شماره ۹۱۳ و در سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
برچسبها باغ عفیف آباد نرگس آبیار شیراز کارگردان فارس اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارسمنبع: ایرنا
کلیدواژه: باغ عفیف آباد نرگس آبیار شیراز باغ عفیف آباد نرگس آبیار شیراز کارگردان فارس اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس دوستداران میراث فرهنگی گردشگری فارس باغ عفیف آباد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۰۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز از آغاز دور جدید مرمت پل خاتون خبر داد. - اخبار استانها -
رحیم خاکی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در کرج اظهار داشت: مرمت این پل طبق برنامه و نقشه معماری ثبت شده در حال انجام است و طبق برنامه تعیین شده مرمت پل تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید.
به گفته این مسئول، با توجه به حساسیت این اثر تاریخی و نمایی که در ورودی شهر کرج ایجاد کرده است، مرمت آن از اهمیت زیادی برخوردار است. بر همین اساس مسئولیت کار به یکی از بزرگترین و باسابقه ترین شرکت های مرمت سپرده شده و اساتید این حوزه نیز دخیل در کار هستند.
500میلیون تومان اعتبار برای مرمت پل "خاتون" اختصاص یافتوی، سابقه این پل تاریخی را به دوران سلجوقیان و صفویه نسبت داد و اذعان کرد: پل ساخته شده روی رودخانه کرج که با عناوین مختلفی از جمله پل دختر، پل شاه عباس و پل خاتون شناخته می شود، نوع ارزشمندی از معماری تاریخی ایران را به نمایش گذاشته و تلاش ما نگهداری این اثر تاریخی و جلوگیری از تخریب آن است.
پل دختر از سازه های دوران صفویان است که بر بقایای پلی قدیمی تر منسوب به دوره سلجوقی با نام پل خاتون ایجاد شده. طول این پل حدود 65 متر و عرض آن 7 متر است.
پل مذکور در سال های گذشته بر اثر فرسودگی و عوامل طبیعی دچار ریزش در بخشی از سقف شده بود که با همت اداره کل میراث فرهنگی و حمایت های استانداری، مرمت آن آغاز شده و طبق گفته مدیر کل میراث تا پایان سال به اتمام می رسد.
پل خاتون یا دختر کرج که با نام پل سلیمانیه و پل شاه عباسی هم شناخته میشود از سازههای دوره صفویه است که بر روی رودخانه کرج ساخته شدهاست. این پل بر بقایای پلی کهنتر منسوب به دوره سلجوقی و به نام پل خاتون ایجاد شدهاست و بازسازی آن در دوره صفوی به این سازه نمای پلهای دوره صفوی را داده است.
پل تاریخی خاتون در ورودی شرقی کرج و بین پل حافظ و میدان کرج قرار دارد. این پل به طول 61 متر و عرض هفت متر در ورودی شرقی کرج و بر روی رودخانه کرج احداث شده است.
علی رغم هشدارهای داده شده نسبت به امکان ریزش پل خاتون و با توجه به عدم رسیدگی مسئولین و بازسازی نشدن به موقع آن بخشی از این پل در سال 86 ریزش کرد. به دلیل مرمت غیر اصولی در سال 88 این پل در سال 99 دوباره ریزش کرد.
در سال 1400 مرمت این پل به 4 میلیارد تومان بودجه نیاز داشت که قرار شد استانداری، شهرداری و میراث فرهنگی هرکدام 500 میلیون تومان برای مرمت این پل پرداخت کنند که تا آخر سال 1400 هیچکدام پرداخت نکرده و مرمت این پل تا سال گذشته مسکوت ماند. عدم مرمت این پل را در آستانه فروپاشی کامل قرار داده بود که با تامین 90 میلیارد ریالی برای ترمیم این پل در ابتدای امسال، مرمت آن از سر گرفته شده است.
انتهای پیام/